جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۷۴ درصدی نرخ ابتلا نسبت به اول هفته/ تعداد فوتی‌ها نزولی شد

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۷۴ درصدی نرخ ابتلا نسبت به اول هفته/ تعداد فوتی‌ها نزولی شد

بررسی آمارهای روزانه نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه دیروز نسبت به اولین روز هفته رشدی قابل توجه 74 درصدی را به خود دیده است که کارشناسان در این زمینه ابراز نگرانی کرده و معتقدند درصورت ادامه روند بی‌توجهی به پروتکل‌ها و البته مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون این روند می‌تواند نگران کننده باشد.

این گروه با اشاره به فعال بودن ویروس در سراسر کشور معتقدند روند فعلی که باعث افزایش قابل توجه آمارهای نرخ ابتلای روزانه و موارد بستری در مراکز درمانی شده است می‌تواند در سایه بی‌توجهی مردم به پروتکل‌ها و کاهش مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون نگران کننده باشد و در آینده نزدیک بحرانی تازه به کشور تحمیل کند.

کارشناسان براین باورند که روند افزایش 74.03 درصدی نرخ ابتلای روزانه و 35.20 درصدی موارد بستری بیماران در مراکز درمانی از ابتدای هفته تا دیروز می‌تواند سایر شاخص‌های بیماری را در جداول تحت تاثیر قرار داده و دوباره جهت کلی نمودارهای همه‌گیری کرونا را در سراسر کشور صعودی کند، چون ویروس همواره فعال است و می‌تواند با ضریب بالا افراد را آلوده و خوشه‌های تازه‌ای از بیماری ایجاد کند.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان اگرچه سطح واکسیناسیون در کشور اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد، اما نباید فراموش کنیم که موضوع بیماری و ابتلا حتی در میان واکسینه‌ شده‌ها نیز ادامه دارد و تکمیل روند واکسیناسیون در ماه‌های اخیر تنها نرخ بستری و فوتی‌ها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و شاهد مثال آن هم اینجاست که علی رغم افزایشی شدن دو شاخص موارد ابتلا و بستری روزانه می‌بینیم نسبت تغییرات دو شاخص بعدی یعنی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا موارد فوتی در این شرایط نه تنها صعودی نبوده بلکه نزولی هم شده است.

کاهش نرخ فوتی‌ها حاصل واکسیناسیون گسترده است

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت براساس جدیدترین تحلیل‌های آماری درخصوص اثربخشی واکسیناسیون کووید 19، گفت: بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش جدی نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا بوده است.

علی شریفی زارچی، نتایج واکسیناسیون کووید 19 را در تحلیلی آماری با مقاسیه نرخ ابتلا و فوت افراد واکسن زده و افراد واکسن نزده، تحلیل و استنباط کرده و این نتایج را در گزارشی ارائه داد.

وی گفت: واکسیناسیون تاثیر بسیار چشمگیری درکاهش نرخ فوت ناشی از کرونا در تمامی گروه های سنی داشته است. تحلیل درصد اثرگذاری واکسن در هر گروه سنی و هر زمان بر اساس مقایسه نرخ فوت در افرادی که واکسن نزده‌اند و افرادی که یک یا دو نوبت واکسن دریافت کرده اند، به سادگی امکان پذیر است.

دکتر شریفی زارچی افزود: بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش جدی نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا بوده است. با این حال، افرادی که حتی دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند، کماکان در معرض ابتلا به کرونا و بستری هستند. لذا پیشنهاد می شود، تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی، حتی پس از دریافت هر دو نوبت واکسن، برای جلوگیری از ابتلای افراد و شروع خیز ششم بیماری کماکان مورد تاکید قرار گیرد.

 تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون 

دکتر شریفی زارچی اظهار داشت:  تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر هم به وضوح مشاهده می شود. با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا خصوصاً در سنین بالای 60 سال به صفر نرسیده است. لذا توصیه می‌شود تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون صورت پذیرد. همچنین، امید است، تزریق نوبت سوم به گروه بالاتر از 60 سال منجر به کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این افراد شود که تحلیل نتایج آن پس از پیشبرد برنامه ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

بستری شدن ۱۷ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران

شمار مبتلایان کرونا در مازندران رو به کاهش اما فوتی‌ها روبه افزایش

پیشروی رنگ آبی کرونایی از مازندران/ رنگ نارنجی پرکشید

0 نظر

ارسال نظر

capcha